Osebne finance Mikro podjetja in podjetniki Srednja in velika podjetja
Verjetno ste se ob zgornjem naslovu nasmehnili in se vprašali: "Le zakaj naj bi bilo upravljanje s terjatvami v veselje?" Razlog je povsem enostaven: prejem denarja, plačila za opravljene storitve/prodajo in izboljšan denarni tok je dober oziroma vesel dogodek.

Povsem nasproten pa je primer, ko je oziroma postane terjatev neizterljiva in bo sledil odpis le te.

Kaj lahko storite, da to ne bo veljalo za vaše podjetje? V Sberbank verjamemo, da se mora proces upravljanja s terjatvami začeti še preden terjatev sploh nastane!

Poglejmo najprej, kakšne so preventivne možnosti:

1. Preverba bonitete svojega partnerja

V praksi to pomeni, da je zelo priporočljivo (beri nujno) pred sklenitvijo posla preveriti boniteto svojega kupca (in dobavitelja) in se prepričati, da je sposoben poravnati oziroma izpolniti svoje obveznosti. Pri tem si pomagajte z javno objavljenimi finančnimi podatki, ne zanemarite pa tudi objavljenih novic o podjetju in njegovem vodstvu. Internetni iskalniki se tu izkažejo za nepogrešljive.

2. Ne stavite vse na enega konja

Ključ je v razpršenosti, tako kot si ne želite biti odvisni od enega prodajnega artikla, tako si tudi ne smete želeti biti odvisni od enega kupca ali dobavitelja.

3. Skladno z možnostmi zavarujte svoje terjatve

Bolje posameznega posla ne skleniti, kot ga skleniti in vnaprej vedeti, da plačila nikoli ne bo. Zavestno nihče ne meče denarja v koš. Prodaja ali izvajanje storitev podjetjem ali posameznikom z nizko verjetnostjo plačila je prav to.

Račun je zapadel v plačilo. Plačila ni. Kaj pa sedaj? Sedaj je na vrsti kurativa!

Pokličite v podjetje in poskušajte pri vaši kontaktni osebi, računovodstvu ali vodstvu podjetja izvedeti, zakaj plačila še ni. Mogoče je prišlo zgolj do pomote. Dogovorite se za nov rok plačila, glede na prejete informacije in informacije o trenutnem finančnem stanju podjetja razmislite tudi o dobavah v času neplačanega računa. Pogosto slišimo podjetnike tarnati: "vseskozi so (ne)redno plačevali, potem pa kar naenkrat ni bilo več nobenega plačila." Tudi vsak konec ima svoj začetek.

Sberbank banka d.d. je prva slovenska banka, ki je poslovnim transakcijskim računom v sodelovanju s podjetjem Linea Directa d.o.o. dodala funkcionalnost 'Plačilne asistence'. 

Izdajte uraden opomin za plačilo, mogoče ste v prvem opominu bolj 'nežni', v drugem pa tudi omenite, da boste prisiljeni nadaljevati z resnejšemi ukrepi, kot je na primer vložitev izvršbe, če do navedenega datuma ne bo plačila.

Smiselno je preveriti možnost (tudi verižne) kompenzacije, če boste kompenzirali z blagom se dogovorite za dovolj veliko razliko v ceni, saj če bi lahko dolžnik po ceni iz cenika blago sam prodal, bi to verjetno že sam storil, mar ne?

Potencialna rešitev je lahko tudi odprodaja terjatve, ocenite kakšen diskont ste pripravljeni sprejeti ter preverite ali gre za odkup z regresno pravico ali brez nje.

Če noben ukrep ni dal želenega rezultata, vam preostane še vložitev elektronske izvršbe na podlagi verodostojne listine v CoVL (Centralni oddelek za verodostojno listino pri Okrajnem sodišču v Ljubljani). Seveda je v tem primeru uspešnost odvisna po principu: 'kdor prvi pride, prvi melje', izvršba na že blokiran bančni račun bo manj uspešna, sploh če je podjetje z namenom izogibanja upnikom začelo poslovati preko računa odprtega v tujini oziroma s spornim 'inovativnim' cesijsko/asignacijskim nedenarnim poslovanjem. Seveda vam ostane še možnost tožbe in v primeru uspeha tudi izvršbe na vsa ostala sredstva podjetja (nepremičnine, vozni park, vrednostne papirje,...). Postopki so sicer zahtevnejši, so pa ponavadi tudi uspešnejši.

Če sumite, da bi pri celotni zadevi lahko šlo za poslovno goljufijo, potem je smotrno razmisliti tudi o vložitvi kazenske ovadbe za sum poslovne goljufije na policijo.

Pri vsem tem ne pozabite spremljati statusnih sprememb dolžnika, namreč, da boste pravočasno v postopek prisilne poravnave ali stečaja prijavili svojo terjatev. Bo že držalo, da v naših koncih po navadi stečajni postopki trajajo 'nerazumljivo' dolgo in da večino stečajne mase 'požrejo' nastali stroški, vendar brez prijave upanje po plačilu 'umre' takoj, sicer pa zadnje.

Z namenom izkazovanja dejanskega stanja v poslovnih knjigah oblikujte potrebne rezervacije, v primeru, da je terjatev neizterljiva pa jo odpišite, pri tem pa bodite pozorni na davčni vidik in pogoje (računovodski standardi), da boste mirni tudi pred Finančno upravo.

Roman Budna

Prokurist in Vodja oddelka bančni produkti na področju poslovanja s prebivalstvom v Sberbank d.d.

Naročite se na naše nasvete

Za vas pripravljamo vedno sveže in uporabne finančne nasvete. Bodite vedno na tekočem z novostmi in posebnimi akcijami.

ŽELIM NASVETE

LinkedIn
WhatsApp
Viber

Naročite se na naše nasvete

Hvala za izkazano zaupanje.
Svojo prijavo potrdite s klikom na povezavo, ki smo jo poslali na vpisan e-mail naslov.